Jackie Parisier

Buenos Aires, Argentina| 1968

Days Old

“Days Old” arises from the discovery of a treasure trove of vintage rolls of different formats that were exposed between 1959 and 1961 in the United States by an unknown amateur photographer and then packaged and labeled for preservation by employing unconventional techniques and materials such as tape for medical use and aluminum foil.

“Undeveloped” is a series of color digital photographs, made in studio, recording the first encounter with the file “Days Old”. Each aereal direct shot, captures each one of the outer faces and heavily armed labeled packages wrapped over half a century ago. Even before the mystery of its contents was develase, the study of the adipose tissue wrappers revealed several features: the manuscripts on the surface indicate a unique bond with the passage of time, the names of the people involved in the file are marked with the number of their days old (days of life, instead of years as it is the common thing).
What would be the secret motive that lies behind such a record?

“Exposed” begins to shed light on the secrets of the “Undeveloped” series. The process of developing and copying of the films in black and white, of different formats, gradually expose marks of something sinister. The darkroom work that make images visible, obscured by the passage of time and veiled by inadequate attempts to make them last, reopens the book of what happened in a context that has been lost forever. Each frame that had been exposed half a century ago allows an incomplete recovery, but a recovery at last, of all the transformative forces that in each and every image exert repairable or irreparable influences: the technical characteristics of the various devices used, the varied effects of long storage, flashes of light arbitrarily distributed on them by the undesired effect of the aluminum foil wrapper, the original effort to stop moments in time that have passed.

“Days Old” is completed with two video installations that give life to two separate rolls exposed in sequence. Transformed into frames , the square images , reanimate a lost everyday scenes and invoke in their intervals gestures that are actually already impossible to recover. In a silent loop that repeats to infinity , the photographs are flashing light between the past of its capture and the now of its visibility. In a final twist, the amateur photographer -which left his file as a castaway sea throws a message in a bottle- also becomes a filmmaker.

“Days Old” surge del hallazgo de un tesoro de rollos vintage de diferentes formatos que fueron expuestos entre 1959 y 1961, en los Estados Unidos por un fotógrafo amateur desconocido, y empaquetados y etiquetados luego para su preservación, mediante el empleo de técnicas y materiales poco convencionales, como cinta de uso médico y papel aluminio.

“Undeveloped”, es una serie de fotografías digitales, color, realizadas en estudio, que registran el primer encuentro con el archivo de “Days Old”. Cada toma directa, cenital, captura una de las caras exteriores y profusamente rotuladas de los paquetes armados hace mas de medio siglo. Incluso antes de que se develase el misterio de su contenido, el estudio del tejido adiposo de los envoltorios, reveló ya varias particularidades: los textos manuscritos en la superficie indican un vínculo único con el paso del tiempo, los nombres de las personas implicadas en el archivo están marcados por el número de sus días de vida (y no por los años, como sería habitual). ¿Qué motivo secreto se esconde detrás de semejante registro?

“Exposed” comienza ya a arrojar luz sobre los secretos de “Undeveloped”. El revelado y copiado de las películas en blanco y negro, de distintos formatos, exponen paulatinamente las marcas de algo siniestro. El trabajo de laboratorio que vuelve a hacer visibles imágenes oscurecidas por el paso del tiempo y veladas por los intentos inadecuados de hacerlas perdurar, reabre el libro de lo sucedido en un contexto que se ha perdido para siempre. Cada exposición permite una recuperación incompleta, pero recuperación al fin de todas las fuerzas transformadoras que en cada una de las imágenes ejercen influencias reparables o irreparables: las particularidades técnicas de los distintos dispositivos empleados, los efectos variados del largo almacenaje, los destellos arbitrariamente distribuidos sobre ellas por el efecto indeseado del papel aluminio, el esfuerzo original por detener momentos que han pasado.

“Days Old” se completa con dos video instalaciones que dan vida a sendos rollos expuestos en secuencia. Transformadas en fotogramas, la imágenes cuadradas, reaniman escenas de una cotidianeidad perdida e invocan en sus intervalos gestos que en realidad son ya imposibles de recuperar. En un loop silencioso que se repite al infinito, las fotografías relampaguean entre el pasado de su captura y el ahora de su visibilidad. En un ultimo giro, el fotógrafo amateur -que dejó su archivo como un náufrago arroja al mar un mensaje en una botella- se convierte también en cineasta.