Clemencia Echeverri (Salamina, 1950) is a visual artist, primarily working in drawing, video, photography, video installation, sound, and interactivity. She resides and works in Bogotá. Echeverri completed her undergraduate studies in Visual Communication and Fine Arts in Colombia. She pursued a master’s degree in Visual Arts and later studied Theory and History of Contemporary Art at Chelsea College of Arts in London.
She taught art lessons at both undergraduate and graduate levels for 27 years at the University of Antioquia and the National University of Colombia. Through drawing, video, photography, video installation, sound, and interactivity, she creates projects that require fieldwork, research, social commitment, and technology.
She has received various scholarships and awards over the years: Creation Grant for In Situ work from the Ministry of Culture 2023, Fragmentos Grant from the National Museum and Ministry of Culture of Colombia 2018-2019, Creation Award for the work Voice, Arts Council London, the Daniel Langlois Foundation of Canada for the work Quiasma (with other artists), and the Colombia Arts Biennial Creation Award.
Her retrospective Liminal/Clemencia Echeverri, curated by María Margarita Malagón, presented a selection of the last 20 years of her work. It was held at the Miguel Urrutia Art Museum (MAMU) of the Bank of the Republic of Colombia in 2019-20.
Echeverri has presented video installation projects at various national and international events, including: Bard Graduate Center, New York (2014); Conde Duque, Madrid (2015); Casa de América, Washington (2015); Les Rencontres de la Photographie, Arles, France (2017); Musée d’art Les Abattoirs, Toulouse, France (2017); Netherlands (2019), Art Gallery of Guelph, Canada (2020-21); Galería Espacio Continuo, Bogotá and the Educational Institution Politécnico El Pozón, Cartagena (2023).
She has participated, among others, in the XII Shanghai Biennale curated by Cuauhtemoc Medina and María Belén Sáez de Ibarra, China (2018), Sydney Biennale (2020-2021), and Cuenca Biennial, Ecuador (2023-2024).
Echeverri’s work is part of collections in museums and cultural institutions internationally, including: Musée les Abattoirs, Toulouse, France; Ulrich Museum Collection, Kansas; Museum of Latin American Art (MOLAA), United States. Also, the Daros Latinamerica Collection, Zurich, Switzerland; Latin American Art Collection, Essex, England; Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo (MEIAC), Badajoz, Spain; Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC), Mexico; National Museum of Colombia, Gilberto Alzate Avendaño Foundation, Art Museum of the National University of Colombia, and the Bank of the Republic of Colombia Collection, Bogotá.
Clemencia Echeverri (Salamina, 1950) es artista visual, con desarrollo principalmente en el dibujo, el video, la fotografía, la video-instalación, el sonido y la interactividad. Reside y trabaja en Bogotá.
Realizó sus estudios de pregrado en Comunicación Visual y de Artes Plásticas en Colombia. Cursó maestría en Artes Visuales y, posteriormente, estudió Teoría e Historia del Arte Contemporáneo en Chelsea College of Arts de Londres.
Fue docente de artes de pregrado y posgrado por 27 años en la Universidad de Antioquia y Nacional de Colombia.
Mediante el dibujo, el video, la fotografía, la video-instalación, el sonido y la interactividad; crea proyectos que exigen salidas de campo investigación, compromiso social y tecnología.
Entre sus becas y premios, se pueden mencionar Beca de Creación para obra In Situ del Ministerio de Cultura 2023, Beca Fragmentos del Museo Nacional y Ministerio de Cultura de Colombia 2018-2019, Premio de Creación a la obra Voice, Arts Council Londres, la Fundación Daniel Langlois de Canadá obra Quiasma (con otros artistas) y Premio Bienal de las Artes de Colombia.
Su retrospectiva Liminal/Clemencia Echeverri, curada por María Margarita Malagón, presentó una selección de los últimos 20 años de su obra. Fue realizada en el Museo de Arte Miguel Urrutia (MAMU) del Banco de la República de Colombia en el 2019-20.
Echeverri ha presentado proyectos de video-instalación en diversos eventos nacionales e internacionales, entre los que se destacan: Bard Graduate Center, Nueva York (2014); Conde Duque, Madrid (2015); Casa de América; Washington (2015); Les Rencontres de la Photographie, Arles, Francia (2017); Musée d’art Les Abattoirs, Toulouse, Francia (2017); Holanda (2019), Art Gallery of Guelph, Canadá (2020-21); la Galería Espacio Continuo, Bogotá y la Institución Educativa
Politécnico El Pozón, Cartagena (2023). Retrospectiva Liminal/Clemencia Echeverri, curada por María Margarita Malagón, presentó una selección de los últimos 20 años de su obra. Fue realizada en el Museo de Arte Miguel Urrutia (MAMU) del Banco de la República de Colombia en el 2019-20.
Participó, entre otras, en la XII Bienal de Shanghái bajo la curaduría de Cuauhtemoc Medina y María Belén Sáez de Ibarra, China (2018), Bienal de Sídney (2020-2021) y Bienal de Cuenca Educador (2023-2024).
La obra de Echeverri forma parte de colecciones de museos e instituciones culturales a nivel internacional, entre las cuales se destacan: Musée les Abattoirs, Toulouse, Francia; Ulrich Museum Collection, Kansas, y Museo de Arte Latino Americano de los Ángeles (MOLAA), Estados Unidos. También de la Colección Daros–Latinamerica, Zurich, Suiza; Colección Arte Latinoamericano, Essex, Inglaterra; Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo (MEIAC), Badajoz, España; Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC), México; Museo Nacional de Colombia, Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Arte de la Universidad Nacional de colombia y Colección del Banco de la República de Colombia, Bogotá.