Martin Carrizo (Río Tercero, 1983) has been observing and learning an innumerable amount of manual work since he was a child. At the age of 6, he built his first brick wall and cooked his first rice stew. In 2003 he started working in a carpentry, where he stayed for 4 years. He began his artistic career when he entered the Bachelor of Sculpture at the Faculty of Arts of the National University of Córdoba in 2004. In 2012, after having won the 1st Itaú Prize for Visual Arts, he received a scholarship to attend different workshops at the Torcuato Di tella University delivered by Diego Bianchi, Eduardo Stupia, Inés Katzenstein and Graciela Speranza, among others. In 2012 he received a mention in the National Sculpture Salon. The following year, he was awarded in the first edition of the Biennial of Young Art to participate in the fourth edition of the URRA Residence in Buenos Aires in 2014. In 2015, he participated in Raúl Flores’ Yungas Project and in the Fondo Nacional de las Artes’ workshop in Córdoba. In 2015, he was awarded by the Buenos Aires Biennial of Young Art to participate in the HANGAR Residence in Barcelona, Spain.
His work is characterized by the representation of the marginal aesthetics of cities. His sculptures replicate in their materiality – in an abstract way – the poor neighborhoods of the Latin American cities. The scale game builds a design sensation for these sculptures and then reveals themselves as ironies when thinking of them in dialogue with the models of the showrooms of the large real estate ventures in the city. If liberal thought faces the finished, the neat, the ascetic and the nationalized as a project, the projectual perspective in Carrizo’s work appears as a playard around the real. Those urban margins function as triggers for playful thinking that abstracts these structures and reveals them in their precarious materialities. A materiality that is, in addition, inevitably shared with that of the great urban structures; what makes his sculptures also a sort of failure due to their unfinished aspect, exposing the possible faults and scars of these materials.
Martin Carrizo (b.1983) Río Tercero, Córdoba, Argenitna. Observa y aprende desde su infancia una innumerable cantidad de trabajos manuales y oficios. A los 6 años de edad, levantó su primera pared de ladrillos y cocina su primer guiso de arroz. En 2003 comenzó a trabajar en una carpintería, en donde permanece por 4 años. Comenzó su carrera artística al ingresar en 2004 a la Licen- ciatura en Escultura de la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba. En el 2012, tras haber ganado el 1er Premio Itaú a las Artes Visuales, es becado para cursar distintos talleres en la Universidad Torcuato Di tella, dictados por Diego Bianchi, Eduardo Stupia, Inés Katzenstein y Graciela Speranza, entre otros. En 2012 recibe una mención en el Salón Nacional de Escultura. Al año si- guiente, es premiado en la primera edición de la Bienal de Arte Joven para participar de la cuarta edición de la Residencia URRA en Buenos Aires durante 2014. En el 2015 participa del Proyecto Yungas de Raúl Flores y de las clínicas de obras del Fondo Nacional de las Artes en Córdoba- Tucumán. En 2015, es premiado por la Bienal de Arte Joven de Buenos Aires para participar de la Residencia HANGAR en Barcelona, España. Su obra se caracteriza por apuntar la atención hacia la estética marginal de las urbes. Sus esculturas, aunque abstracciones, replican en su materialidad a los barrios carenciados que pueblan los márgenes de las ciudades latinoameri- canas. El juego de escala construye una sensación proyectual para esas esculturas y se revelan entonces como ironías al pensarlas en diálogo con las maquetas de los showrooms de los grandes emprendimientos inmobiliarios en la ciudad. Si el pensamiento liberal encara como proyecto lo acabado, lo pulcro, lo ascético y lo estatizado, lo proyectual en la obra de Carrizo aparece como espacio de juego en torno a lo real. Esos márgenes urbanos funcionan como disparadores para un pensamiento lúdico que abstrae esas estruc- turas y las revela en sus materialidades precarias. Una materialidad que es, además, compartida inevitablemente con aquella de las grandes estructuras urbanas; lo que convierte a sus esculturas también en una suerte de fracaso por su aspecto inacabado o de ruina contemporánea, dejando al descubierto las posibles fallas y cicatrices de esos materiales.