The sensitive year of 1968—marked by student movements and political and social revolutions throughout much of the Western world—saw the publication of the first photobook produced by DAFA, Buenos Aires Buenos Aires, dedicated to the contrasts of this city, both in terms of its population and its architecture. Whenever they had to fulfill photographic assignments that took them around the city, DAFA would go out with their cameras to capture unique moments for this project, which was developed between 1964 and 1967. Editorial Sudamericana published it with a foreword by Julio Cortázar. According to Sara Facio, the inclusion of the Paris-based Argentine writer was not proposed by them, but by the publisher, since photography books were not common at the time and they were looking for a renowned writer to make it more appealing to the public. This event marked the beginning of a friendly exchange with the writer over the years, whom they later photographed for the photobook Retratos y Autorretratos (1974) and who also participates in the photobook Humanario (1976). Buenos Aires Buenos Aires dwells on the absurd poetry that floods the city, inspiring Tomás Eloy Martínez to speak of its magic, of the interplay between the comprehensible and the irrational that coexist naturally. He states: “Through these photographs, Buenos Aires reveals itself as the city of exaggeration, of all or nothing: it either presents an absolute desert on the sidewalks and docks, or narrates the ferment of the crowd, the movements of the herd. (…) a city where all men wear ties (…) it has to be either a madhouse or a training ground for flying creatures.” (Martínez, 1968: 25)
El sensible año de 1968 -protagonista de movimientos estudiantiles, revoluciones políticas y sociales en gran parte de Occidente- fue el momento de publicación del primer fotolibro que realizó DAFA, Buenos Aires Buenos Aires, dedicado a los contrastes de esta ciudad, tanto en lo que respecta a su población como a su arquitectura. Cada vez que debían cumplir con encargos fotográficos que las llevaba a recorrer la ciudad, DAFA salía con sus cámaras a capturar momentos únicos para este proyecto, el cual se fue gestando entre 1964 y 1967. La Editorial Sudamericana lo publicó con prólogo de Julio Cortázar. Según Sara Facio, la inclusión del escritor argentino asentado en París no fue propuesta por ellas, sino por la editorial, ya que al no ser frecuentes los libros de fotografía se buscaba a un escritor de renombre para hacer atractiva su venta. Este hecho fue el inicio de un intercambio amistoso con el escritor a lo largo de los años, a quien retrataron tiempo después para el fotolibro Retratos y Autorretratos y quien también participa del fotolibro Humanario. Buenos Aires Buenos Aires se detiene en la poética absurda que inunda a la ciudad, la que motiva a Tomás Eloy Martínez a hablar de su magia, del juego entre lo comprensible y lo irracional que conviven de forma natural. Así indica: “A través de estas fotografías, Buenos Aires se revela como la ciudad de la exageración, del todo o nada: o propone un desierto absoluto en las veredas y en los muelles, o narra la fermentación de la muchedumbre, los movimientos del rebaño. (…) una ciudad en donde todos los hombres llevan corbata (…) tiene que ser o una feria de locos o un campo de adiestramiento para criaturas voladoras.” (Martínez, 1968: 25)
Portraits and Self-Portraits was a photographic essay that brought together renowned Latin American writers and was prefaced by Julio Cortázar. It was published by Crítica in 1974. This publishing consisted of portraits that explored the inner world of each character—all male figures, except for Silvina Ocampo, who covered her face—taken as spontaneously as possible. D’Amico highlighted the challenge that this project implied, given that they sought to delve into the subjectivity of the writers in order to transcend the idea that people had formed about them. It is important to note that all of them—with the exception of Silvina Ocampo—were part of the Latin American Boom, a cultural and publishing phenomenon that spanned the 1960s and 1970s, when the works of young authors from the region were internationally recognized, publishing titles that became bestsellers and were translated into multiple languages. The images were accompanied by the voices of the subjects, a formula that, while not pioneering—photographer Felka used it to exhibit her portraits at the Galería Heroica in Buenos Aires in 1958—is interesting to develop as it allowed them to break away from the cliché of the silent portrait by integrating their voices through their words. Two cameras were used: Leica M3-Leitz Wetzlar and M4-Leitz Wetzlar, 35 mm, with natural light outdoors and ambient light indoors. It is important to note that in 1992, D’Amico and Facio were invited by the Georges Pompidou Center in Paris to exhibit Portraits and Self-Portraits under the name Figures et caractères. The exhibition ran until February 1993 and then toured national libraries in France for two years.
Retratos y Autorretratos consistió en un ensayo fotográfico que reunió a renombrados escritores de Latinoamérica y llevó el prólogo de Julio Cortázar. Fue publicado por la editorial Crítica en 1974. Esta experiencia editorial estuvo conformada por retratos que buceaban en el interior de cada personaje -todas figuras masculinas, a excepción de Silvina Ocampo quien salió cubriendo su rostro-, tomados con la mayor espontaneidad posible. D’Amico destacó el desafío que este proyecto implicó dado que buscaban indagar en la subjetividad de los escritores y trascender la idea que la gente tenía formada sobre ellos. Es importante destacar que todos –a excepción de Silvina Ocampo– formaban parte del Boom Latinoamericano, un fenómeno cultural y editorial que se extendió entre 1960 y 1970, momento en que se reconoció internacionalmente las obras de jóvenes autores de la región, quienes publicaron títulos que se convirtieron en un éxito de ventas y fueron traducidos a múltiples idiomas. Las imágenes fueron acompañadas por la voz de los protagonistas, fórmula que, sin ser pionera –ya que la fotógrafa Felka la empleó para exponer sus retratos en la Galería Heroica de la Ciudad de Buenos Aires en 1958–, resulta interesante de desarrollar dado que les permitió salir del lugar común del retratado silencioso al integrar su voz a través de sus palabras. Las cámaras empleadas son dos: Leica M3- Leitz Wetzlar y M4-Leitz Wetzlar, 35 mm, con luz natural en exteriores y de ambiente en interiores. Es importante destacar que, en 1992 D’Amico y Facio fueron invitadas por el Centro Georges Pompidou de París a exhibir Retratos y Autorretratos bajo el nombre Figures et caracteres. La exposición se extendió hasta febrero de 1993 y luego itineró por bibliotecas nacionales de Francia durante dos años.
Every book is a journey that author and audience undertake in non-simultaneous times. Alicia D’Amico and Sara Facio gave us the definitive form of three itineraries: they captured the physiognomy of our city in BUENOS AIRES BUENOS AIRES (1968), the profile of the Chilean poet within his environment in GEOGRAPHY OF PABLO NERUDA (1973), and the expressions —the spirit— of twenty-one Latin American writers in PORTRAITS AND SELF-PORTRAITS (1974). The fourth journey is of a very different kind—an itinerary that led them to the depths of the soul through those whom society isolates under the label of the mentally ill. This last voyage is called HUMANARIO. The photographs in HUMANARIO do not allow us to remain as “onlookers before the aquarium,” mere spectators observing the gestures of the alienated; they compel us instead to immerse ourselves in the unsettling waves of the world of madness. And as we enter it, we experience the profound discomfort of glimpsing that within each of us lies that same universe. Julio Cortázar states in Strictly Non-Professional, the text that accompanies these images: “Many of the beings who populate hells such as the one laid bare here could be on our side—if only our side did not so persistently and efficiently maintain the various ghettos that protect the city of the so-called normal man.” This HUMANARIO, “the first in our plastic history,” as Fernando Pagés Larraya affirms in the Introduction, proposes a “fantastic puzzle,” one that ultimately resolves in the terrifying synthesis that the human condition is the same on either side of confinement—that sanity and madness are not opposing faces of a coin, but rather different tones of the same mental symphony. A sensitive human eye—the intelligent photographic eye of Sara Facio and Alicia D’Amico—tears through the illusory barriers erected by society and guides us through that territory where we all share the same pain, the same hope.
Todo libro es un viaje que autor y público emprenden en tiempos no simultáneos.Alicia D’Amico y Sara Facio nos dieron la forma definitiva de tres itinerarios: recorrieron la fisonomía de nuestra ciudad en BUENOS AIRES BUENOS AIRES (1968), el perfil del poeta chileno junto a su entorno en GEOGRAFIA DE PABLO NERUDA (1973) y las expresiones —el espíritu— de veintiún escritores latinoamericanos en RETRATOS Y AUTORRETRATOS (1974). La cuarta jornada es de signo muy diverso, un itinerario que las condujo a los hondones del alma a través de quienes la sociedad aísla bajo el rótulo de enfermos mentales. Este último viaje se llama HUMANARIO. Las fotografías de HUMANARIO no nos permiten quedarnos como “mirones frente al acuario”, es pectadores que observan los gestos del alienado, sino que nos fuerzan a sumergirnos en las ondas intranquilizadoras del mundo de la locura. Y penetrar en él nos produce la infinita molestia de entrever que también dentro de nosotros yace ese universo. Afirma Julio Cortázar en Estrictamente no profesional, texto que acompaña estas imá-genes: “Muchos de los seres que pueblan infiernos como el que aquí se desnuda, podrían estar de nuestro lado si nuestro lado no mantuviera con tan persistente eficacia los diversos ghettos que protegen la ciudad del hombre normal” Este HUMANARIO, “el primero de nuestra historia plástica”, como asegura en la Introducción Fernando Pagés Larraya, propone un “puzzle fantástico”, que se resuelve finalmente en la síntesis aterradora de que la condición del hombre es igual de éste y. el otro lado del encierro, que cordura y locura son las caras no opuestas de una misma moneda, tonos diversos de una idéntica sinfonía mental. Ojo humano sensible, el inteligente ojo fotográfico de Sara Facio y Alicia D’Amico rasga las barreras ilusorias levantadas por la sociedad, y nos guía por ese territorio en que todos compartimos el mismo dolor, la misma esperanza.