ROLF ART is pleased to announce the opening of the individual exhibition of Santiago Porter, BRUMA, on Thursday, December 14, starting at 7pm, at Esmeralda 1353, Buenos Aires, Argentina. The exhibition admission free can be visited from Monday to Friday from 11 am to 8 pm until Friday, March 16, 2018.
Santiago Porter has been dedicated to developing the BRUMA series from 2005 to the present, deeply exploring the relationship between the appearance of things and their history.
[…] This obstinacy with the foggy remains of history responds to something that Santiago Porter seems to seek untiringly; though it comes together in Bruma, it was already outlined in his earliest projects as an artist, when he would photograph empty rooms, just as they had been left before moving elsewhere, or, years later, when he made portraits of objects left behind by those killed in the attack on the AMIA (Asociación Mutual Israelita Argentina – Ar- gentine Jewish Mutual Association). His photographs always look to make the essential message of these vestiges legible, be they personal and private or public and collective: nothing and no one disappears completely, nothing and no one can become total absence.
BRUMA, proposes an approach from the genesis of the production of the series through a careful selection of re- cognized photographs with other unpublished, in dialogue with notes, notebooks, sketches and paintings that the artist has created in the search, exploration and completion of this solid body of work, giving an account of its origin and worldview.
ROLF ART se complace en anunciar la inauguración de la muestra individual de Santiago Porter, BRUMA, el día jue- ves 14 de diciembre a partir de las 7pm, en Esmeralda 1353, Buenos Aires, Argentina. La muestra de entrada libre y gratuita, podrá visitarse de lunes a viernes de 11 a 20 horas hasta el viernes 16 de marzo de 2018.
Santiago Porter se ha dedicado a desarrollar la serie BRUMA desde el 2005 hasta la actualidad, explorando profun- damente la relación entre el aspecto de las cosas y su historia.
[…]Esta obstinación por los restos brumosos de la Historia responde a algo que Santiago Porter parece buscar sin descanso, que confluye en Bruma pero que se esboza desde sus primeros proyectos como artista, cuando toma las fotos de los cuartos vacíos, tal como quedaban al dejar el lugar que vivía para mudarse a otro, o años después, cuando retrata los objetos dejados por los muertos en el atentado a la AMIA. Sus fotografías siempre buscan hacer legible el mensaje central de los vestigios personales y privados, públicos y colectivos: nada ni nadie desaparece por completo, nada ni nadie puede devenir en ausencia total.1
BRUMA, propone un abordaje desde la génesis de la producción de la serie a través de una cuidadosa selección entre reconocidas fotografías junto a otras inéditas, en diálogo con notas, cuadernos, bocetos y pinturas que el artista ha creado en la búsqueda, exploración y culminación de este sólido cuerpo de obra, dando cuenta de su origen y cosmo- visión.