Artists
Bio & Statement

Joiri Minaya

Estados Unidos - República Dominicana. b. 1990
Bio
Works

Satisfecha | Satisfied, 2012

Joiri Minaya
Satisfied | Satisfecha, 2012

Biopolitics, ways of reproducing life, of rethinking the body. This is the drive that transmits the video Satisfied by Joiri Minaya. While dipping soft forms of stuffed cloth into coffee and sugar, the artist introduces them into her mouth, until it is extremely occupied. Coffee and sugar refer to the colonial condition that is replicated in the way of forcing the limits of the body. It is a woman. In her work, Joiri investigates how gender and race stereotypes are articulated in the view over the female body of a Caribbean woman, approached as an exotic subject.

Biopolítica, formas de reproducción de la vida, pensar el cuerpo de nuevo. Esta es la pulsión que transmite el video Satisfecha de Joiri Minaya. Al tiempo que moja en café y azúcar formas blandas, de tela con relleno, la artista las introduce en su boca, hasta ocuparla en extremo. El café y el azúcar remiten a la condición colonial que se replica en la forma de forzar los límites del cuerpo. Se trata de una mujer. En su trabajo Joiri investiga cómo se articulan los estereotipos del género y la raza en las miradas sobre el cuerpo femenino de una mujer del Caribe, abordada como un sujeto exótico.

Siboney, 2014

Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony (video still) | Sibony (still de video), 2014
Joiri Minaya
Sibony | Sibony, 2014

Siboney is a performance in two parts and a mural painting. The first part of Siboney is compiled in a video that documents the process of copying the tropical pattern of a found piece of fabric on a museum wall, juxtaposed with subtitles that gather ideas around the piece. In the process, the collection of the museum (Centro León in Santiago, D.R.) was explored and a dialogue was formed between Siboney and a painting by Vela Zanetti of a dancing mulatta, which appears in the video.
Once the mural is finished after around a month of work, I wet my body and rub it against the wall, transforming the mural, while an adaptation of the song Siboney by Connie Francis is playing. This is documented in a second video, which is shown next to the first one, synchronized with it.

Siboney es un performance en dos partes y una pintura mural. La primera parte de Siboney se muestra en un video que documenta el proceso de copiar un estampado tropical de una tela encontrada en la pared de un museo y yuxtapone estas imágenes con una narrativa textual. En el proceso, la colección del Centro León es explorada y se forma un diálogo entre Siboney y una pintura de Vela Zanetti de una mulata danzante.
Una vez terminado el mural luego de alrededor de un mes de trabajo, me echo agua encima y estrujo mi cuerpo contra la pared, destruyendo parcialmente el mural, mientras suena una adaptación de la canción Siboney por Connie Francis. Esto es documentado en un segundo video que es mostrado en sincronización con el primero.

#dominicanwomengooglesearch, 2016

Joiri Minaya
#dominicanwomengooglesearch | #dominicanwomengooglesearch, 2016
Joiri Minaya
#dominicanwomengooglesearch | #dominicanwomengooglesearch, 2016
Joiri Minaya
#dominicanwomengooglesearch | #dominicanwomengooglesearch, 2016
Joiri Minaya
#dominicanwomengooglesearch | #dominicanwomengooglesearch, 2016

#dominicanwomengooglesearch features cutout images of body parts with stylized tropical-patterned fabrics collaged on their verso. The images come from a Google search for “Dominican women,” resulting in representations that are exotic and obedient to foreign fantasies, yet seemingly assertive and self-confident.
The poor resolution, highly accessible images found online become abstracted in the process of being isolated, enlarged to human scale, pixelated, printed on Sintra board and suspended in the gallery space. Contextualized at Wave Hill’s Sun Porch, the installation evokes the history of exploring, collecting, classifying, and dissecting related to tropical greenhouses. With its fragmented and ever-changing juxtaposition of images, patterns and landscape #dominicanwomengooglesearch destabilizes historic and contemporary representations of an imagined tropical identity.

#dominicanwomengooglesearch presenta imágenes recortadas de partes del cuerpo con estilizadas telas con estampados tropicales en el reverso. Las imágenes provienen de una búsqueda en Google de “mujeres dominicanas”, lo que resulta en representaciones exóticas y obedientes a fantasías extranjeras, pero aparentemente asertivas y seguras de sí mismas.
Las imágenes de baja resolución y muy accesibles que se encuentran en línea se abstraen en el proceso de ser aisladas, ampliadas a escala humana, pixeladas, impresas en cartón Sintra y suspendidas en el espacio de la galería. Contextualizada en el Sun Porch de Wave Hill, la instalación evoca la historia de exploración, recolección, clasificación y disección relacionada con los invernaderos tropicales. Con su yuxtaposición fragmentada y siempre cambiante de imágenes, patrones y paisajes, #dominicanwomengooglesearch desestabiliza las representaciones históricas y contemporáneas de una identidad tropical imaginada.