Liliana Maresca: photoperformances, records & tributes
This exhibition will offer a crucial insight into this important period in Argentina (80’-90’) through the artistic life of one of the most important and controversial Latin American artists. This tribute seeks to occupy the historical (available) space that Maresca has left behind, as a footprint, from multiple stories, documents and photographic records gathered by several artists, witnesses, participants and collaborators of her artworks who experienced firsthand the Buenos Aires’ effervescent spirit during the passage from the post-dictatorship late eighties to the Menem decade in the nineties. In this historical-political crossroad, this curatorial proposal seeks to highlight the boundaries that, in an absolutely committed and liberating act, Maresca laid bare, not as a denounce but as a transcendental enunciation: the body-artwork negotiation in order to accomplish the ultimate goal of the supposedly free market economy. Liliana Maresca’s figure has already begun to tread the path of a legend, a mirror of her time as well as the time to come.
Liliana Maresca was a key figure who participated in the artistic scene since the early 80’s, starring the enthusiastic young bohemian that detonated Buenos Aires from the early years of democracy rapidly becoming an inflection figure, which initiates and develops many of the avant-garde that characterize the art of 90’s. Her body of works include painting, objects, sculptures, installations, performances and fotoperformances. Her artworks reflected the neo-dada spirit, the minimalist models and the conceptual strategies that dominated the art scene in the second half of the century in Argentina, crisscrossed with the iconographic repertoire of alchemy and the spiritual quests overall, braving her self by the technological resources that the era offer her, without ever forgetting the necessary poetic elaboration. In Maresca’s works exist the will to place herself outside the conventions and also the desire to point the limit to certain territories. These principles that had place her in a resistance plane, are the ones that had provided to her work with an unique substance.
Download Press release
Liliana Maresca: fotopeformances, registros y homenajes
Esta exhibición ofrece una visión crítica del pasaje de los años ochenta hacia la década menemista en la Argentina a través de la vida artística de una de las más importantes y controvertidas protagonistas de la escena cultural de América Latina. Este tributo busca reconstruir el espacio histórico que ha dejado a modo de huella la figura de Liliana Maresca, a partir de relatos múltiples, documentos y registros fotográficos que recogen diferentes artistas, testigos, partícipes y colaboradores de sus obras, que vivieron en primera persona el efervescente under porteño en el pasaje de finales de la dictadura hacia la década del noventa. En este cruce histórico-político, la propuesta curatorial busca señalar el límite que, en un acto absolutamente comprometido y liberador, Maresca puso al descubierto, no sólo en forma de denuncia sino también de trascendencia.
Liliana Maresca fue una figura clave que participó del acontecer artístico desde comienzos de los años ochenta, protagonizando la entusiasta bohemia juvenil que detonó en Buenos Aires a partir de los primeros años de la democracia, transformándose rápidamente en una figura de inflexión que inicia y desarrolla muchas de las vanguardias que caracterizarán el arte de los años noventa. Su actividad incluyó pinturas, objetos, esculturas, instalaciones, performances y fotoperformances. Sus trabajos recogen el espíritu neo-dadá, los modelos minimalistas y las estrategias conceptuales que dominaron el panorama artístico de la segunda mitad del siglo XX en la Argentina, entrecruzados con el repertorio iconográfico de la alquimia y de las búsquedas espirituales, valiéndose de los recursos tecnológicos que la época le ofrecía, sin olvidar en ningún caso la necesaria elaboración poética. En Maresca existió la voluntad de situarse fuera de las convenciones y también el deseo de explorar hasta el límite ciertos territorios. Estos principios que la han ubicado en un plano de resistencia son los que proveen de una sustancia única a toda su obra.
Descargar Gacetilla de Prensa