MARTIRIO
Marcelo Brodsky (b. 1959, Argentina)
In collabortion with
Fernando Bryce (b.1965, Perú),
Martin Kovensky (b.1958, Argentina)
& Fredi Casco (b.1967, Paraguay)
Text | José Emilio Burucúa (b.1946, Argentina)
Opening | Viernes 16.08.24 - 6pm
Permanence | 16.08.24 - 30.09.24
ROLF ART | Esmeralda 1353
Buenos Aires, Argentina
Rolf Art is pleased to announce the upcoming exhibition at the gallery titled MARTIRIO by Marcelo Brodsky (b.1959, Argentina) in collaboration with the artists Fernando Bryce (b.1965, Perú); Martín Kovensky (b.1958, Argentina) & Fredi Casco (b.1967, Paraguay); supported by research and conceptual contributions of José Emilio Burucua (b.1946, Argentina) and Carles Guerra (b.1965, Spain). The opening event will take place on Friday, August 16th starting at 6pm at Rolf Art Gallery, Esmeralda 1353, Buenos Aires, Argentina.
Marcelo Brodsky’s visual narrative is rooted in the investigation and intervention of archival images, re-inscribing and illuminating historical events, while uncovering layers of meaning that have been obscured over time.
Driven by a deep commitment to preserving memory and an awareness of the looming environmental crisis, Brodsky, in collaboration with Fernando Bryce, conceived TERRITORIOS (2022) during their joint artist residency at Espacio 23, part of the Jorge Pérez Collection in Miami, USA. This work pays tribute to ten Latin American leaders who were assassinated for defending nature, their local communities, and human rights. At the center of the piece, the dismembered figure of Túpac Amaru is depicted, symbolizing the fragmentation of both the martyr’s body and the Latin American territory. This imagery reflects the collective sense of physical disintegration caused by the degradation of ecosystems and the inadequacy of any ideology or political perspective to address it.
The depiction of Túpac Amaru as a martyr sparked an inquiry into the epistemological colonization of Latin America, laying the groundwork for the MARTIRIO series. The works in this exhibition explore the origins of the images of Túpac Amaru’s dismemberment and their enduring impact on the collective consciousness of rebellion, resonating with Michel Foucault’s analysis of surveillance and control.
MARTIRIO reveals how each image, through its historical context, accumulates successive layers of meaning. It underscores how dominant visual representations and narratives have perpetuated a fictionalized portrayal of our culture and history. Some of these narratives are steeped in spontaneous popular myth-making, while others subtly reflect the pervasive effects of colonization. By signing these pieces, Brodsky emphasizes a single, powerful geography: a diagonal “America,” a continent indelibly marked by the martyrdom of its courageous defenders.
The project is completed with works created in collaboration with Martín Kovensky and Fredi Casco, which resonate in the present.
MARTIRIO
Marcelo Brodsky (b. 1959, Argentina)
En colaboración con
Fernando Bryce (b.1965, Perú),
Martin Kovensky (b.1958, Argentina)
y Fredi Casco (b.1967, Paraguay)
Texto | José Emilio Burucúa (b.1946, Argentina)
Inauguración | Viernes 16.08.24 - 6pm
Permanencia | 16.08.24 - 30.09.24
ROLF ART | Esmeralda 1353
Buenos Aires, Argentina
Rolf Art se complace en anunciar la exposición MARTIRIO de Marcelo Brodsky (b.1954, Argentina), en colaboración con los artistas Fernando Bryce (b.1965, Perú); Martín Kovensky (b.1958, Argentina) & Fredi Casco (b.1967, Paraguay); apoyada por una investigación y enfoque conceptual de José Emilio Burucúa (b.1946, Argentina) y Carles Guerra (b.1965, España). El evento de inauguración tendrá lugar el viernes 16 de agosto a partir de las 6pm en la galería Rolf Art, Esmeralda 1353, Buenos Aires, Argentina.
La narrativa visual de Marcelo Brodsky se erige en la investigación e intervención de imágenes de archivo, reinscribiendo y señalando hechos históricos, revelando capas de sentido solapadas por el devenir de la historia.
En su interés vital por preservar la memoria, y asintiendo la inminente crisis medioambiental, reconociendo a la naturaleza como sujeto de derechos humanos, Marcelo Brodsky en colaboración con Fernando Bryce concibieron TERRITORIOS (2022) en su residencia artística compartida en el Espacio 23, Colección de Jorge Pérez en Miami, USA. La obra rinde tributo a diez dirigentes latinoamericanos asesinados por defender la naturaleza, sus comunidades locales y los derechos humanos. En el centro de la pieza se ensancha la figura de Túpac Amaru descuartizado, que en una correspondencia entre el cuerpo del mártir y el territorio latinoamericano, conceptualiza la sensación colectiva de fragmentación física despuntada por la degradación de los ecosistemas y la impotencia de toda ideología o perspectiva política para remediarlo.
La representación del mártir desató una investigación sobre la colonización epistemológica en América Latina, que configura los fundamentos de la exposición MARTIRIO. Las obras buscan esclarecer la génesis de las imágenes del desmembramiento de Túpac Amaru, su pregnancia en el imaginario colectivo de la sublevación, resonando con las dinámicas de vigilancia y control articuladas por Michel Foucault.
MARTIRIO sugiere como cada imagen, a través de su historicidad, acumula sucesivas implicancias. Señala cómo las representaciones y relatos visuales dominantes perpetuaron una ficción en la representación e imaginario de nuestra cultura y su historia. Estos relatos pueden estar cargados de una espontánea mitificación popular; y otras como un signo velado de colonización transversal. Al firmar Brodsky estas piezas, la única geografía situada que resalta es la de una diagonal “América”, un continente marcado por el martirio de sus valientes.
La propuesta se completa con las obras realizadas en colaboración con Martín Kovensky y Fredi Casco, que hacen eco en la actualidad.
Descargar Gacetilla de Prensa