STATEMENT
Francisco Medai (b. 1991, Argentina)
Text | Paola Cortes Rocca
Opening | Friday 04.10.24 - 7pm
Permanence | 04.10.2024 - 29.11.2024
ROLF ART | Esmeralda 1353
Buenos Aires, Argentina
Rolf Art is pleased to announce the opening of Francisco Medail’s (1991, Entre Ríos, Argentina) second solo exhibition at the gallery, titled Statement, accompanied by an introductory text by essayist and cultural critic Paola Cortés Rocca (1970, Buenos Aires). The opening event will take place on Friday, October 4, starting at 7 pm at Rolf Art Gallery, Esmeralda 1353, Buenos Aires, Argentina.
Francisco Medail strengthens his presence at the gallery with a new project that explores the boundaries of artistic practice, examining the intersections between profession and labor, as well as the dynamics of the contemporary art economy.
In this work, the artist revisits the theme of the public versus the private, a question central to his early projects, but now approached through the lens of today’s socio-political context and the decline of traditional political structures.
As Paola Cortés Rocca asserts in Statement, “Francisco Medail, artist/curator, reflects on creation and documentation, the status of the artwork and its interpretation, and the impact of aligning with one family of images or another. Yet, there is something more. By working with images from the genre of ‘exhibition views,’ Francisco Medail highlights a shift that, beginning with the avant-garde at the end of the 20th century, has firmly taken root in contemporary art: the transition from artwork to experience, and its documentation. In the dynamic between spaces and works, the public and the private no longer function as opposing realms but instead emerge as logics—at times in conflict, at times in collaboration—that form alliances, enable exchanges, transform the objects they encompass, and diversify the experiences of creation and interpretation.”
This raises the question: where does the artwork truly reside—in the curation, in the experience, or in its documentation?
Download Press release
STATEMENT
Francisco Medai (b. 1991, Argentina)
Texto | Paola Cortes Rocca
Opening | Viernes 04.10.24 - 7pm
Permanencia | 04.10.2024 - 29.11.2024
Rolf Art | Esmeralda 1353
Buenos Aires, Argentina
Rolf Art se complace en anunciar la apertura de la segunda exposición individual en la galería del artista Francisco Medail (1991, Entre Ríos, Argentina), titulada Statement, acompañada por un texto de presentación de la ensayista y crítica cultural Paola Cortés Rocca (1970, Ciudad Autónoma de Buenos Aires). El evento de inauguración tendrá́ lugar el viernes 4 de octubre a partir de las 7pm en la galería Rolf Art, Esmeralda 1353, Buenos Aires, Argentina.
Francisco Medail consolida su presencia en la galería con un nuevo proyecto que reflexiona sobre la práctica artística y sus bordes, sobre los límites entre profesión y trabajo y la economía del arte actual.
A su vez, el artista recupera la pregunta sobre lo público y lo privado que aparecía ya en sus primeros trabajos, aunque esta vez el modo de abordarlo esta intrínsecamente relacionado con el contexto actual y con el desgaste de las formas de la política tradicional.
Como afirma Cortés Rocca, Statement, “Francisco Medail, artista/curador, reflexiona sobre la creación y el registro, sobre el estatuto de la obra y la lectura, sobre el impacto que produce la filiación con una u otra familia de imágenes, pero hay algo más. Al trabajar con imágenes que se inscriben en el género “vistas de exhibición”, Francisco Medail señala ese deslizamiento que, iniciado con las vanguardias de fines del siglo XX, se instala con contundencia en el presente del arte contemporáneo: el pasaje de la obra a la experiencia y su registro. En el juego entre el espacios y la obras, lo público y lo privado dejan de ser esferas o lugares antitéticos para vislumbrarse como lógicas –por momentos en disputa, por momentos en colaboración– que tejen alianzas, habilitan préstamos, transforman los objetos que alojan y diversifican las experiencias de producción y lectura”.
Aparece entonces la pregunta: ¿donde radica la obra: en la curaduría, en la experiencia o en su registro?