PARQUEDADES: PARK SCENES FOR AN ACTRESS, VIDEO AND MUSIC
Rolf Art is pleased to announce the opening of Parquedades: park scenes for an actress, video and music, which recovers the video-action conceived by José Alejandro Restrepo (1959) –forefather of video art and audiovisual installation in Latin America– to be performed by María Teresa Hincapié (1956-2008) –pioneer in performance art in the region–. The show, curated by Andrés García La Rota with curatorial text by Jorge La Ferla, revisits one of the earliest expressions of long-lasting experimental video performance exercises in Colombia, which revealed the possibilities of interaction and exchange between the language of visual, technological & performative arts.
Parquedades: park scenes for an actress, video and music was presented for the first time in 1987 at La Candelaria Theater in Colombia. The work, created by José Alejandro Restrepo, was composed by 5 TV monitors that reproduced, lacking of linearity narrative, images of situations in the context of a park: benches, pigeons, details of a woman’s body, among other elements; while Hincapié, in real time, improvised a long lasting performance with slow movements and sustained gestures between the monitors on stage. This decisive work offers a particular approach regarding the interests that will guide later both artists’ production: the artistic experimental exercise and the idea of non-representation, next to the notion of expanded time as a complete presence in time & space.
Parquedades is recovered gathering together its legacy: (I) the original 5-channel video installation display in vintage monitors; (II) the video-performance record of a work rehearsal; (III) the vintage photographs that portrays the performance; (IV) the photo-performance composed by 12 photographs from the original negatives by José Alejandro Restrepo never printed before (contemporary prints printed today by Clemencia Poveda); (V) its corresponding original vintage documentation: posters, invitation, hand program and script; and finally (VI) the original music composed by José Alejandro Restrepo.
Parquedades: park scenes for an actress, video and music by José Alejandro Restrepo integrates the tribute exhibition to María Teresa Hincapié: If this were a beginning of infinity curated by Emiliano Valdés & Claudia Segura; co-produced by the Museo de Arte Moderno de Medellín (MAMM) next to the Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA); that can be visited in the MAMM – Colombia, from March 16 until June 12, 2022 and in the MACBA – Spain, from October 20, 2022 until February 26, 2023.
Download Press release
PARQUEDADES: ESCENAS DE PARQUE PARA UNA ACTRIZ, VIDEO Y MÚSICA
Rolf Art se complace en anunciar la apertura de la exposición Parquedades: escenas de parque para una actriz, video y música, que recupera la video-acción concebida por José Alejandro Restrepo (1959) –figura clave y precursor del video arte y la instalación audiovisual en América Latina– para ser interpretada por María Teresa Hincapié (1956-2008) –pionera en la performance en Colombia y la región–. La muestra, bajo la curaduría de Andrés García La Rota y texto de sala a cargo de Jorge La Ferla, revisita uno de los primeros ejercicios experimentales de videoperfomance de larga duración en Colombia, que reveló las posibilidades de interacción e intercambio entre el lenguaje de las artes visuales, tecnológicas y performativas.
Parquedades: escenas de parque para una actriz, video y música fue presentada por primera vez en 1987 en el Teatro La Candelaria en Colombia. La obra, creada por José Alejandro Restrepo, se compone de 5 monitores de TV que reproducen, sin linealidad narrativa, imágenes de situaciones en el contexto de un parque: bancos, palomas, detalles del cuerpo de una mujer, entre otros elementos; mientras María Teresa Hincapié improvisa, en tiempo real en el escenario, con movimientos lentos y gestos sostenidos entre los monitores, una performance de larga duración. La obra ofrece un enfoque particular y un punto decisivo a los intereses que guiarán el trabajo posterior de ambos: artísticamente, el ejercicio experimental y la idea de no representación, además de una noción de tiempo expandido como una presencia completa en el tiempo y el espacio.
Parquedades se recupera a través de una serie de piezas que recogen su legado: (I) la videoinstalación original de 5 canales reproducidos en monitores de época; (II) el video-performance registro de un ensayo; (III) las fotografías de época que retratan la performance; (IV) la foto-performance compuesta por 12 fotografías de los negativos originales de José Alejandro Restrepo nunca antes impresos (copias contemporáneas por Clemencia Poveda); (V) su correspondiente documentación original de época: posters, invitación, programa de mano y partituras; y (VI) la música original compuesta por José Alejandro Restrepo.
Parquedades: escenas de parque para una actriz, video y música de José Alejandro Restrepo integra la muestra homenaje a María Teresa Hincapié: Si este fuera un principio de infinito, curada por Emiliano Valdés y Claudia Segura; coproducida por el Museo de Arte Moderno de Medellín (MAMM) junto al Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA); que se podrá visitar en el MAMM – Colombia, del 16 de marzo al 12 de junio de 2022 y en el MACBA – España, del 20 de octubre de 2022 al 26 de febrero de 2023.
Descargar Gacetilla de Prensa